Ana içeriğe atla

Şans Yok, Graeme Jones




Roberto Martinez'le ilk tanıştığımda, karımla ilk kez tanıştığımdaki hisleri yaşadım. İşe yarayacağını biliyordum. Biz aynı temel değerlere inanan ve benzer yöntemlerle bir takım kurmak isteyen çok farklı geçmişlerden ve farklı kültürlerden iki insanız. Bu hayatı hemen kolaylaştırdı.
Roberto’nun Swansea City’sine katılan ilk imzaydım. Güney Galler’e varınca, potansiyellerinin altında oynayan bir grup oyuncu buldum. Dış etkenler önüne geçiyordu. Henüz ayrıldığım ve 6 aylığına ilk asistan menajer olduğum, Hamilton Academicals’a benzer bir durumdu. Bu 6 ay bana kendimle ve hatta oyuncularımla anlaşma konusunda çok şey öğretti. Güçlü bir kişiliğim olduğunu keşfettim.
Hamilton’da pek hoşuma gitmeyen ve hakkında bir şeyler yapmaktan korkmadığım şeyler vardı. Nihayetinde, oyuncuların güvenilir olma hakkını kazanıncaya kadar yönlendirilmeleri gerektiğini öğrendim. Bu olur olmaz, oyuncu odaklı bir ortamda çalışabilirsiniz.
Futbolda, bazen rolüne oynamak zorundasın. Swansea'da, Roberto'ya taktik ve teknik katkı sağlarken saha dışı etkenlerle ilgileniyordum. Hiç kimse menajerin klonu bir asistan olmak istemez. Her iyi asistan kendi işini yapmada şahsi bir tarza sahip olmalıdır, her durumla başa çıkabilen ve iyi olduğunu göstermeye can atıyorken oyuncularıyla empati kurabilen. Her zaman menajeri ve felsesefisini temsil ettiklerinin farkında olmaları gerekir.
Roberto ile çalışmak heyecan vericiydi. Keyif veren. Akıllı, anlayışlı ve bir hayli taktisyen olduğunu kanıtladı.
Daima düşüncelerimi paylaştım. Söylediklerimin ardında iyi sebeplere sahip olduğum sürece Roberto dinlemek için istekliydi. Yönetim ekibi olarak başarılı olmanız için bu açıklığa ihtiyacınız var. Roberto bana içgörü ve geri bildirim sağlama konusunda güvendi ve ben de Roberto’ya beni dinlemesi ve sonrasında doğru kararı vermesi için güvendim. Güçlü bir birleşimdi.
Teknik ekip olarak yeni tarz koçlardık. Ben %95 yeni tarzken, %5 eski tarzdandım. Eski tarz olmak seni dinazor yapmaz. Standartların olduğu anlamına gelir; karakter yaratır, oyuncularınızın zihinsel olarak güçlü olmasına yardımcı olur.
Oyuncularınıza adil ve her zaman dürüst olduğunuz sürece ne kadar dobra ve acımasız olursa olsun kabul edeceklerdir.
Ve kabul ettiklerinde, gelişmeye başlarlar.
Swansea City, doğru zamanda doğru yerde doğru insanlar olduğunu kanıtladı. Yukarı doğru bir sarmaldaydık, bu yüzden Roberto'ya Wigan yöneticisi olma işi verildiğinde ve bir kez daha asistan olarak ona katılmamı istediğinde, üzerine uzun uzun düşünmekten uzaktı. Ailem Swansea'ya yerleşti ve kulüp boş menajerin pozisyonunu üstlenmemi istedi.

Her zaman bir menajer olmak istiyordum.
Ama Roberto'yla çok güçlü bir dinamiğim vardı. Birlikte bir yolculuğa çıktık ve sonuçta bu yolculuk bir çok zorluktan sonra kazandı. Onu hayal kırıklığına uğratmadı. Onu hayal kırıklığına uğratmadım. Dave Whelan’ın desteği sayesinde, Wigan bizim için iyi sonuçlanmaya doğru gidiyordu.
Birçok kulüp çalışma şeklinden esin alabilir. İşe aldığınız kişileri değerlendirin. Yaptıkları işte iyiler mi? Bağlılar mı? Yaratıcı? Sonra onları desteklemeye devam et.
Bay Whelan’ın desteğiyle, istediğimiz şekilde çalışma rahatlığına ulaştık. Üç kez Premier League'in sonunda ya da sona ortaktık, sezonun son 10 maçı kala. Üç kez küme düşmekten kurtulduk. İşimizin tutarlılığı her zaman sonunda açıkça görüldü.
Sonra dördüncü sezonumuzda, daha fazlası. Manchester City'ye karşı FA Cup finaline çıktık. Manchester City;Ülkedeki en iyi takım. Carlos Tevez, Sergio Aguero, Yaya Toure, David Silva, Vincent Kompany. Mahçup olmamak için dua ediyorduk. Ancak aynı zamanda bir fırsat olduğunu da biliyorduk. İşler yolunda giderse, maçı kazanma şansımız olacağını biliyorduk.
Sezonun sonunda bir Cumartesi öğleden sonra saat 15: 00'de FA Cup finallerini izleyerek yetiştim. Onlar büyük olaylardı. Her zaman bir FA Cup finalini nasıl hayal ettim…bu gerçek olamazdı.

Sezonumuzda kalan 2 maçla akşam 5.30'da başladık. Yağmur yağıyordu. Korkunç bir gündü. Taktik olarak, oyunun nasıl devam etmesini istediğimizi tam olarak biliyorduk. Wigan'da dört mevsimde göreceli tutarlılıkta ilk dört takımı yendik ve tekrar yapabileceğimizi düşündük. Şansımız uzatma dakikalarında devreye girdi.
Dakikalar sonra, son düdük çalındığında, gerçekliğimizi anlamak zordu. Tamamen çoşkuydu, aşırı yüksek. Yaklaşık iki saat boyunca.
Kendimi fazla kaptıramadım. Üç gün sonra Arsenal'e karşı oynadık ve Premier Lig’in küme düşme potasından kaçmak için kazanmamız gerekiyordu. FA Cup zaferimizden sonraki gün, Newcastle ve Norwich lig maçlarını kazandılar. Bu bizi daha da kötü bir duruma itti. Salı günü Arsenal'e kaybettikten sonra, FA Cup zaferi daha öteye gitmiyordu.

Küme düşüşümüz onaylandı. Bir kaç gün içinde aşırı yükseklerden yıkıcı aşağılara gittik. Acı çok büyüktü. Bu gibi zamanlarda, duygularınızın elinizden gitmesine izin veremezsiniz. Gerçekçi olmak zorundasınız. Futbol dünyası gerçek dünya değidir.


18 yaşındayken, Millwall tarafından serbest bırakıldım. Başıma gelen en iyi şey olduğu aşikardı. Aşılama yaparken borulara yalıtım maddesi koyan izolasyon mühendisi olarak iş buldum. Bu karaya oturuş bana hakiki olmanın gücünü öğretti. Kendimi ve hayatta istediklerimi değerlendirmeme izin verdi. İstediğim şey koçluk yapmaktı
. Bu yüzden ‘Toplum Rolünde Futbol’ temalı Newcastle reklamını gördüğümde, o iş için gittim ve işi aldım.
En düşük koçluk basamağındaydım. Göz alıcı değildi; konileri dışarıda bırakarak Newcastle banliyölerinde ve çevresinde küçük çocuklara koçluk yapma. Ama bir kere tadına baktıktan sonra, kesinlikle koçluk virüsünü almıştım.

18 ay boyunca salıverdiğim yara izleri iyileşiyordu. Lig dışı kariyerim tüm hızıyla sürdü ve ön koçluk lisansımı aldım.
Bir profesyonel olarak, futbol balonunda sıkışıp kalmayı asla istemedim. Gerçek dünyanın ne kadar zor olduğunu biliyordum, bu yüzden koçluğa ilgi duymaya devam ettim. Lilleshall'daki A Lisansımı harika arkadaşım Darren Moore ile aldım, daha sonra kariyerimde Middlesbrough Akademisi'nde 14 yaş altı ile çalışarak dört yıl geçirdim.
14 yaşından küçüklerle tonlarca hata yaptığımdan eminim. Koç olarak yetişmek için hatalar yapmak zorundasınız. Farklı sistemler, şekiller ve toplantılar denedim. Her seansa birlikte çalıştığım oyuncuları anlayabildiğim ve geliştirebileceğimden emin bir itimatla başladım. Dünyanın en iyi oyuncularından bazılarıyla çalışırken bile asla kaybetmediğim bir inanç.

Belçika ile bunu yapma fırsatım oldu. İş benim için doğru zamanda geldi. Roberto ile birlikte, Premier Lig'de yedi yıl boyunca art arda 265 maça çıktım. Ve Everton'da üç yılın arkasından çıkıp, doğrudan Wigan'dan hemen sonra, taze bir şeye ihtiyacım vardı. Bir antrenör olarak, haftada yedi gün, günde 12 saat boyunca çalışarak ve oyun için yaşamayı seçerek her zaman tamamen bağlı kaldım. Ancak Everton bunu minimumda istedi. Everton'da, kulübe olan tamamen bağlılıktan başka hiçbir şeyle hayatta kalamazsınız. Harika bir kulüp, bana inanılmaz hatıralar dışında hiçbir şey vermeyen uygun bir futbol kulübü. Ancak, nihayetinde, beklentilerin baskısındasınız.

Dünya Kupası kurası yapıldığı andan itibaren, çeyrek finalde Brezilya’yı çekeceğimzi biliyorduk. Roberto Ocak ayının başlarında şöyle dedi: “Onlara karşı nasıl oynayacağımızı biliyorum. Stillerini biliyorum. Aynı menajerle devam ediyorlar. ”
Grup aşamasındaki İngiltere maçının öncesinde, finale daha kolay bir rota belirlemek için bir düşüncemiz yoktu. Kazanan bir takım olmak için, kime karşı oynadığınız önemli değil. Bu bağı kurmalı ve dünyanın en iyi takımı olduğunuzdan emin olmak için elinizden geleni yapmalısınız.
Oyuncuları Belçika’nın oyun tarzına dönüştürmek, kısa sürede yoğunlaştırmayı gerektiriyordu. İkimiz de Belçika, Waterloo'ya taşındık ve zamanımızın çoğunu Avrupa'daki Belçikalı oyuncuları izleyerek geçirdik. Derin bir savunmayla nasıl başa çıkarlar? Geçişlerle başa çıkabilirler mi? Tüm potansiyellerine ulaşmak için büyük bir oyunun gelişimine mi ihtiyaç duyuyorlar? Uluslararası düzeyde, çok fazla ayrıntıya ihtiyacınız var.
Oyuncularınızı sezonda beş kez görüyorsunuz. Onları görmeden Kasım ayının ortasından Mart ayının sonuna kadar gittik. Beraber çalıştığınız bu değerli anlarda, tümünün tarzına uygun bir ortak nokta bulma meselesi söz konusuydu. Pep Guardiola, Antonio Conte'ylee farklı çalışan José Mourinho'ya farklı çalışan Jurgen Klopp'a farklı çalışıyor. Tüm oyuncularımıza uygun bir sistemi nasıl bulabiliriz? Eski alışkanlıklar, özellikle de açık bir taktik setiniz yoksa, zorlaşır.

Japonya maçının ertesi günü bir deplasmana gittik. Oyuncularımızın dinlenmesi ve toparlanması gerekiyordu. Ertesi gün başka bir yenilenme günü idi. Sonra, hayatımızın en büyük maçlarından birinin olduğu gündü ve oyuncularımızı hazırlamak için ani bir 20 dakikamız vardı. Onları çok fazla zorlayamadık. Yirmi dakika: oyun şekli ve tarzı üzerine yirmi dakikalık çalışma. 11 yıllık bir sürede öğrenmiş olduğumuz her şeyin doruk noktası, ardından oyuncularımızdan çok fazla soru geldi.

Ertesi gün tüm zamanların en büyük futbol ulusuyla karşılaştık. Stadyuma çıktım ve gerçek olduğuna inanamadım. Ama orada olma hakkını kazandığımı biliyordum. Yeterince iyiydim. Katkıda bulunabilirim. Günün sonunda, bir yöneticinin oyuncuları ve çalışanlarından aradığı her şey bu. Herkes katkıda bulunuyorsa ve katkılarından memnunsa, o zaman gideceğiniz yeri bilirsiniz.
Maçı kazanmamız şans değildi.

Dünya kupasından bir bronz madalya…

Yolculuğun güzelliği bu. Ligler arasında yöntemlerimle savaşmak zorunda kalmasam bu kadar ileriye gidemezdim. Asistan olarak yaptıklarımı ve gerçekleri hatırlamadan yapacaklarımızı yapamazdım.

Başka bir şekilde olmazdı…

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

DEĞİŞEN FUTBOL: PACKİNG & İMPACT

 Son zamanlarda sık sık duyduğumuz packing ve impact pas kavramlarının çok bilinmediğini gördüğüm için bir yazı yazmak istedim. Futbol istatistiklerinde nadiren gördüğümüz bu iki pas çeşidine beraber bakalım.  Öncelikle 'packing' pas ile başlayalım. PACKİNG en basit tanımla 'adam geçmek' demek. Oyuncunuzun rakip topun arkasındayken dribbling yahut pas ile en az 1 oyuncuyu oyundan düşürmesi demek. Matematikte ve futbolda yazılar çoğu zaman havada kalır gelin görsellerle biraz daha ayrıntılı bakalım.  Liverpool-Dortmund maçında Dortmund'un Reus ile buldugu golde Hummels'in pasıyla tam 6 Liverpoollu oyuncu devre dışı kalıyor. Videoyu da koydum en sonda.    İtalya-İsveç maçından Bonucci ve Packing pasları.  Gelelim impact pasa, impact pas packingden farklı olarak rakibin savunma oyuncularından birini pasla veya dribblingle oyundan düşürmek demek. Aslında dikine gitmeyen çoğu pasın sizin skor bulmanıza yardımcı olmadığını en net belirten rakamlar pack

Beşiktaş - TM Akhisar

 Beşiktaş ligin 12.haftasında Vodafone Park da ağırladığı TM Akhisarspor ile 0-0 berabere kalarak zirve yarışında büyük yara aldı. Kimse bu maçta puan kaybı beklemiyordu, düşünmüyordu. Başakşehir-Galatasaray maçının olduğu hafta böyle bir puan kaybı Beşiktaş'a pahalıya mâl olabilir sene sonunda.       1.DEVRE   Beşiktaş maça baskılı başlasa da Akhisar'ın Tolgay-Atiba ikilisine yaptığı baskı oyun kurmada sıkıntı çıkardı. Tolgay'ın fazla pas hatası yapması Akhisar'ın kaptığı toplarla Beşiktaş kalesinde tehlike yaratmasına neden oldu. Bu sezonki lig maçları özelinde iyice ezberlenen Beşiktaş modeli uygulanmaya başlandı merkezden oyun kurulamayınca; 'Topu kanada at, ortalarla gol ara!' Bunu maçın hemen başında anladık zaten hemen vazgecti oyuncular ve Quaresma Lens ortalarına muhtaç bir oyun oynandı. İlk 15 dakikada takımların hücum yönleri yandaki gibiydi. Beşiktaş Lens'i fazla kullanamadı. Quaresma da penaltıyı kaçırıp kendini kaybedince

Beşiktaş - Gençlerbirliği

Beşiktaş Süper Lig'in 25.haftasında evinde ağırladığı Gençlerbirliği'ni Talisca'nın golüyle 1-0 yenerek şampiyonluk iddiasını sürdürdü. Maça Trabzonspor karşısındaki 11'den farklı olarak Negredo ile başladı Şenol Hoca bir bakıma 2 asist yapan Negredo'ya 'forma senin' mesajı verdi. Beşiktaş maça çok istekli ve coşkulu başladı. Bu sezon lig maçlarında çokça görülen konsantrasyon sorunu aşılmış artık. Tolgay ve Atiba oyunu domine ederek Beşiktaş'ı hızlıca ön alana taşıdılar. Medel ve Tosic'in kullandıkları topları Tolgay harika işledi attığı toplarla Babel ve Lens'i direkt pozisyona soktu. Ön alanda sirkülasyonu sağlamakta zaman zaman zorlandığını görmüştük ama bugün gayet iyi yerine getirdi bu görevi. Bu oyunu istikrarlı bir şekilde sürdürmesi Beşiktaş adına kuşkusuz sezonun devamında büyük avantaj sağlayacaktır. Quaresma'nın cezası aslında Beşiktaş'ı daha üretken bir takım yaptı. Quaresma varken tüm oyuncular topu Quaresma'ya at